Συζητήθηκε σήμερα η επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού της Δημοκρατικής Αριστεράς, Ασημίνας Ξηροτύρη προς τον Υπουργό Ανάπτυξης σχετικά με «τη μεταβίβαση στο ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό τη παραχώρηση του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων της».
Η βουλευτής εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για την διαδικασία και τις συνθήκες εκχώρησης σε ιδιώτη μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, της λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού συμπεριλαμβανομένων και των τριών κάθετων αξόνων της, του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας με στρατηγικό χαρακτήρα στις δημόσιες μεταφορές. Μεταξύ άλλων εξέφρασε τους φόβους της μήπως η παραχώρηση αποβεί επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και τους χρήστες στη προσπάθεια να γίνει όσο το δυνατόν πιο ελκυστική προς τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες. Επιπρόσθετα , η βουλευτής μέσω των ερωτημάτων της, έθεσε την ανάγκη της απόλυτης διαφάνειας της όλης διαδικασίας, της ορθής εκτίμησης των τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, καθώς και την πρόταση για μερική ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου.
Στην απάντησή του ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Καλογιάννης ενημέρωσε ότι το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να διακηρύξει διεθνή διαγωνισμό τον οποίο θα διέπουν οι εξής βασικές αρχές: α) μέγιστο αντίτιμο για την παραχώρηση, β) εξασφάλιση εκπλήρωσης των όρων παραχώρησης, γ) πλήρη κάλυψη του κόστους συντήρησης και λειτουργίας από τον παραχωρησιούχο μέσω των διοδίων. Παράλληλα επισήμανε ότι το κόστος των διοδίων θα καθορισθεί από το δημόσιο έτσι ώστε ούτε να επιβαρύνονται οι χρήστες, αλλά και να είναι εύλογο για την κάλυψη του κόστους συντήρησης και λειτουργίας.
Κατά τη δευτερολογία της, η βουλευτής τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ σ' αυτή τη φάση δεν είναι έτοιμο να αναλάβει αυτή τη σύνθετη διαδικασία . Εάν αυτή αφεθεί στους ιδιωτικούς του συμβούλους και όχι στην ΕΟΑΕ και έχοντας την εμπειρία από τα προβλήματα που έχουν προκύψει στις συμβάσεις παραχώρησης, είναι σχεδόν βέβαιο ότι προκύψουν ζητήματα σε οικονομικά, νομικά, αλλά κυρίως τεχνικά θέματα. Τόνισε ότι το χρέος της Εγνατίας Οδού ΑΕ, το οποίο προέκυψε από τη σύναψη δανείου για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βαρύνει το δημόσιο, αλλά να αποπληρωθεί από τα διόδια.
Τέλος, επισήμανε ότι δεν θα πρέπει να πάμε σε μια διαδικασία ολικής ιδιωτικοποίησης, αλλά τουλάχιστον μερικής ώστε να υπάρχει επαρκής έλεγχος από πλευράς δημοσίου μέσω της εμπλοκής τόσο της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η οποία ως γνωστόν έχει καταρτίσει τις προδιαγραφές συντήρησης αυτοκινητοδρόμων που ακολουθούνται στη χώρα και έχει την ανάλογη εμπειρία, όσο και των αρμόδιων κεντρικών δημόσιων υπηρεσιών, για τις οποίες τόνισε ότι δεν πρέπει να αποδυναμώνεται ο ρόλος τους τόσο στην κατασκευή όσο και στην λειτουργία και εκμετάλλευση των οδικών αξόνων της χώρας.
Η βουλευτής εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό της για την διαδικασία και τις συνθήκες εκχώρησης σε ιδιώτη μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, της λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού συμπεριλαμβανομένων και των τριών κάθετων αξόνων της, του μεγαλύτερου αυτοκινητοδρόμου της χώρας με στρατηγικό χαρακτήρα στις δημόσιες μεταφορές. Μεταξύ άλλων εξέφρασε τους φόβους της μήπως η παραχώρηση αποβεί επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και τους χρήστες στη προσπάθεια να γίνει όσο το δυνατόν πιο ελκυστική προς τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες. Επιπρόσθετα , η βουλευτής μέσω των ερωτημάτων της, έθεσε την ανάγκη της απόλυτης διαφάνειας της όλης διαδικασίας, της ορθής εκτίμησης των τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, καθώς και την πρόταση για μερική ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου.
Στην απάντησή του ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Καλογιάννης ενημέρωσε ότι το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να διακηρύξει διεθνή διαγωνισμό τον οποίο θα διέπουν οι εξής βασικές αρχές: α) μέγιστο αντίτιμο για την παραχώρηση, β) εξασφάλιση εκπλήρωσης των όρων παραχώρησης, γ) πλήρη κάλυψη του κόστους συντήρησης και λειτουργίας από τον παραχωρησιούχο μέσω των διοδίων. Παράλληλα επισήμανε ότι το κόστος των διοδίων θα καθορισθεί από το δημόσιο έτσι ώστε ούτε να επιβαρύνονται οι χρήστες, αλλά και να είναι εύλογο για την κάλυψη του κόστους συντήρησης και λειτουργίας.
Κατά τη δευτερολογία της, η βουλευτής τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ σ' αυτή τη φάση δεν είναι έτοιμο να αναλάβει αυτή τη σύνθετη διαδικασία . Εάν αυτή αφεθεί στους ιδιωτικούς του συμβούλους και όχι στην ΕΟΑΕ και έχοντας την εμπειρία από τα προβλήματα που έχουν προκύψει στις συμβάσεις παραχώρησης, είναι σχεδόν βέβαιο ότι προκύψουν ζητήματα σε οικονομικά, νομικά, αλλά κυρίως τεχνικά θέματα. Τόνισε ότι το χρέος της Εγνατίας Οδού ΑΕ, το οποίο προέκυψε από τη σύναψη δανείου για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βαρύνει το δημόσιο, αλλά να αποπληρωθεί από τα διόδια.
Τέλος, επισήμανε ότι δεν θα πρέπει να πάμε σε μια διαδικασία ολικής ιδιωτικοποίησης, αλλά τουλάχιστον μερικής ώστε να υπάρχει επαρκής έλεγχος από πλευράς δημοσίου μέσω της εμπλοκής τόσο της Εγνατίας Οδού ΑΕ, η οποία ως γνωστόν έχει καταρτίσει τις προδιαγραφές συντήρησης αυτοκινητοδρόμων που ακολουθούνται στη χώρα και έχει την ανάλογη εμπειρία, όσο και των αρμόδιων κεντρικών δημόσιων υπηρεσιών, για τις οποίες τόνισε ότι δεν πρέπει να αποδυναμώνεται ο ρόλος τους τόσο στην κατασκευή όσο και στην λειτουργία και εκμετάλλευση των οδικών αξόνων της χώρας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!