Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2011

Θεσσαλονίκη: Τέσσερις στάσεις για τα καραβάκια

ΤΗΣ ΝΤΟΝΙΑΣ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ / ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ

Χωρίς ούτε ένα μεγάλο έργο να είναι έτοιμο θα γιορτάσει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της η Θεσσαλονίκη, όμως ενδέχεται να έχει το πιο αγαπητό: τα καραβάκια. Η θαλάσσια αστική συγκοινωνία φαίνεται ότι επιτέλους υιοθετήθηκε από τους φορείς, έτσι ώστε 25 χρόνια μετά την πρώτη φορά που κατατέθηκε η πρόταση για τη δημιουργία της να βρίσκεται πολύ κοντά στην υλοποίηση.

Τέσσερις στάσεις υποδεικνύει τελικά η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της θαλάσσιας συγκοινωνίας, η οποία ολοκληρώθηκε. Η γραμμή που, όπως αποφάνθηκαν... πανηγυρικά οι μελετητές, θα είναι βιώσιμη, θα ενώνει το κέντρο της Θεσσαλονίκης με τους δήμους Καλαμαριάς και Θερμαϊκού, καλύπτοντας μια απόσταση οκτώ ναυτικών μιλίων.

Στάσεις προκρίθηκε να γίνουν στην πλατεία Ελευθερίας, το Μέγαρο Μουσικής, τη μαρίνα Καλαμαριάς και την Περαία. Οπως υπολογίστηκε, για δρομολόγια τα οποία θα έχουν συχνότητα 15 λεπτών και τιμή εισιτηρίου 2 ευρώ, η ημερήσια επιβατική κίνηση θα είναι 15.000 επιβάτες και η ετήσια 5.400.000 επιβάτες.
Ο χρόνος διαδρομής για την απόσταση Περαία – πλατεία Ελευθερίας υπολογίζεται σε 40 λεπτά με ενδιάμεσες στάσεις και σε 20 λεπτά για τα εξπρές δρομολόγια. Οσο για την τιμή του εισιτηρίου, αυτή υπολογίζεται από 2 έως 2,5 ευρώ.

Τα σκάφη
Ο απαιτούμενος αριθμός σκαφών για την ορθή λειτουργία του συστήματος είναι επτά πλοία, έξι σε λειτουργία και ένα εφεδρικό. Ο τύπος των σκαφών είναι ταχύπλοα καταμαράν, με χωρητικότητα 200 – 250 επιβατών. Το κόστος της επένδυσης για την απόκτηση των σκαφών υπολογίστηκε σε 7 εκατ. ευρώ.
Στη μελέτη διερευνήθηκε η ακριβής χωροθέτηση των τεσσάρων στάσεων της βασικής διαδρομής, λαμβάνοντας υπόψη κριτήρια οικονομοτεχνικά (υφιστάμενες λιμενικές υποδομές, βυθομετρικά, γεωτεχνικά και κυματικά χαρακτηριστικά, κόστος κατασκευής), χωροταξικά (ευκολία πρόσβασης, διάθεση χερσαίου χώρου, θέση στάσεων άλλων μέσων αστικής συγκοινωνίας) και περιβαλλοντικά – αδειοδοτικά (αισθητική, προστατευόμενες περιοχές, αρχαιολογία).

Η θαλάσσια συγκοινωνία, σύμφωνα με τα κλιματολογικά δεδομένα της περιοχής, υπολογίστηκε ότι δε θα μπορεί να λειτουργεί 15 μέρες το έτος, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, όταν, δηλαδή, θα πνέουν θυελλώδεις άνεμοι.

Οι μελετητές, πέρα από τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα της θαλάσσιας συγκοινωνίας σε αυτήν τη βασική γραμμή, εξέτασαν σενάρια μελλοντικής ανάπτυξης του συστήματος και τα αποτελέσματα δείχνουν θετικές προοπτικές προς το Καλοχώρι, ιδιαίτερα αν ληφθούν υπόψη ο σχεδιασμός για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στην περιοχή.

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός
Οι μελετητές σχεδίασαν μια τυπική στάση, που περιλαμβάνει την απαραίτητη λιμενική υποδομή για την εξυπηρέτηση των σκαφών της θαλάσσιας συγκοινωνίας, δίνοντας τη δυνατότητα για ταυτόχρονη πλαγιοδέτηση δύο πλοίων. Το κόστος της κατασκευής των λιμενικών υποδομών και των τεσσάρων στάσεων υπολογίστηκε σε 3,8 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).


Για τη μορφή των εγκαταστάσεων που απαιτούνται πάνω στις προβλήτες (αίθουσα αναμονής επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων, αναψυκτήριο κ.λπ.), διενεργείται αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για νέους αρχιτέκτονες έως 40 ετών, ο οποίος έχει καταληκτική ημερομηνία τη 15η Σεπτεμβρίου. Στόχος του διαγωνισμού είναι οι στάσεις της θαλάσσιας συγκοινωνίας να αποτελέσουν σημείο αναφοράς της πόλης. Μετά το τέλος του διαγωνισμού και την απονομή των επάθλων, στις 30 Σεπτεμβρίου θα διοργανωθεί αρχιτεκτονική έκθεση για την παρουσίαση των προτάσεων των διαγωνιζομένων στο κοινό της πόλης.

Το υιοθέτησε...
Το έργο... υιοθετήθηκε από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, πέντε δήμους (Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Θερμαϊκού, Πυλαίας – Χορτιάτη και Δέλτα), αλλά και από την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικά από την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Η αρχή, ώστε τα καραβάκια να μπορέσουν επιτέλους να γίνουν πραγματικότητα, έγινε από τον πρώην υφυπουργό Μεταφορών, βουλευτή Σπύρο Βούγια. Ο κ. Βούγιας ξεκίνησε μία προσπάθεια ώστε τα θέματα των αδειοδοτήσεων και της κατασκευής των στάσεων να υλοποιηθούν μέσα από χρηματοδοτικά προγράμματα, έτσι ώστε ο ιδιώτης που θα αναλάβει το έργο να ασχοληθεί μόνο με τη δρομολόγηση των πλοίων.

«Είναι άκρως αισιόδοξο ότι τα καραβάκια δεν αποτελούν πλέον προσωπική μου υπόθεση, αλλά απαίτηση όλων των Θεσσαλονικέων, η οποία υιοθετήθηκε από φορείς που μπορούν να προωθήσουν το έργο. Τα χρηματοοικονομικά εργαλεία υπάρχουν, όπως πλέον και ο φορέας, ώστε οι στάσεις να κατασκευαστούν μέσω ΕΣΠΑ. Βρισκόμαστε πλέον κοντά στην υλοποίηση του έργου και ίσως η Θεσσαλονίκη το 2012 να έχει το καλύτερο δώρο για να γιορτάσει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της, τα καραβάκια», σημειώνει ο κ. Βούγιας.

Εξάλλου, σύμφωνα με δηλώσεις που είχε κάνει ο Σπύρος Βούγιας την περασμένη άνοιξη, όντας υφυπουργός Μεταφορών, για την υλοποίηση του έργου είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον Ελληνες και ξένοι επιχειρηματίες.
 
Ποιος θα είναι ο φορέας

Τις προηγούμενες μέρες, εξάλλου, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη για τη θαλάσσια συγκοινωνία στο γραφείο του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, Απόστολου Τζιτζικώστα, με τη συμμετοχή των πέντε δήμων, υπηρεσιακών παραγόντων, νομικών συμβούλων και των μελετητών. Στη σύσκεψη επισημάνθηκε ότι υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης όλων των απαιτούμενων μελετών για τα έργα υποδομής από το ΕΣΠΑ, ώστε η χρηματοδότηση της κατασκευής των στάσεων να γίνει από το ίδιο πρόγραμμα.
Επίσης, καθορίστηκε το σχήμα του φορέα το οποίο θα αναλάβει να προχωρήσει την αδειοδότηση, κατασκευή και τον τελικό διαγωνισμό για την εύρεση ιδιώτη επενδυτή. Ο υπό σύσταση φορέας θα αποτελεί, ουσιαστικά, ένα δίκτυο μεταξύ της αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης και των εμπλεκόμενων δήμων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...