ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ /Αγγελιοφόρος
Απογοητευτική παραμένει η εικόνα στην κατασκευή του μετρό, του μεγαλύτερου δημόσιου έργου στην ιστορία της Θεσσαλονίκης. Το έργο, παρότι οι εργαζόμενοι γύρισαν στις θέσεις τους ύστερα από τις διαβεβαιώσεις για την καταβολή των δεδουλευμένων τους, συνεχίζει να υπολειτουργεί και ουσιαστικά παραμένει βαλτωμένο, αφού έχουν συσσωρευτεί συμβατικά, τεχνικά και οικονομικά προβλήματα.
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
Με ρυθμούς... χελώνας εκτελούνται οι όποιες εργασίες στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ο οποίος θα αποτελεί το σταθμό - αφετηρία του μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εργοτάξια, καθώς περιλαμβάνει τον επίσταθμο, στο ύψος του ναού των Αγίων Πάντων, το σημείο δηλαδή απ' όπου θα στρίβουν οι συρμοί του μετρό για να αλλάξουν κατεύθυνση. Το εργοτάξιο αυτό περιλαμβάνει επίσης το φρεάτιο απ' όπου βγαίνουν τα υλικά εκσκαφής που παράγουν οι δύο μετροπόντικες. Σήμερα στον επίσταθμο δε δουλεύει κανείς, αν και θα έπρεπε να βρίσκεται μέσα το τεχνικό προσωπικό, προκειμένου να τελειώσει τις εργασίες του, ώστε στη συνέχεια το εργοτάξιο να μεταφερθεί στην απέναντι πλευρά της Μοναστηρίου. Σε αυτόν καθαυτόν το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό πρέπει να εκτελέσει εργασίες το τεχνικό τμήμα, ώστε στη συνέχεια να κατασκευαστούν οι προσβάσεις.
Δημοκρατίας
Μεγάλο είναι το εργοτάξιο και στη Δημοκρατίας, καθώς, πέρα από το χώρο για την κατασκευή του σταθμού του μετρό, εργασίες εκτελούνται και για την κατασκευή της διακλάδωσης απ' όπου θα φεύγει μελλοντικά η επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη και την Ευκαρπία. Στη διακλάδωση, όπου ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές, πήγαν επιτέλους τα... πολυπόθητα σίδερα και εκτελούνται τεχνικές εργασίες. Μέσα στο καλοκαίρι θα υπάρξουν αλλαγές και θα γίνουν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, ενώ το αρχαιολογικό τμήμα θα ξαναμπεί στο εργοτάξιο.
Σε αυτόν καθαυτόν το σταθμό αναμένεται απόφαση από τον υφυπουργό Πολιτισμού, έπειτα και από σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), για την επιλογή εξειδικευμένης εταιρίας για την απόσπαση βασιλικής που έχει έρθει στο φως. Η βασιλική θα μεταφερθεί προσωρινά στις αποθήκες του μετρό, στο Καλοχώρι. Οι σχετικές εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι, αφού, ταυτόχρονα, στο υπόλοιπο τμήμα του εργοταξίου συνεχίζεται η ανασκαφή. Στη συνέχεια, στο εργοτάξιο πρέπει να μπει το τεχνικό προσωπικό, να βάλει αντηρίδες (πρόκειται για την αντιστήριξη των τοίχων), ώστε το αρχαιολογικό τμήμα να επιστρέψει για να συνεχίσει την ανασκαφή.
Βενιζέλου
Το εργοτάξιο αυτό παραμένει δεσμευμένο από την Επιθεώρηση Εργασίας, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η απορρύπανση του εδάφους από τον υδράργυρο. Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις που είχαν γίνει τον περασμένο Μάρτιο, με βάση τις οποίες η ποσότητα του ρευστού τοξικού μετάλλου ήταν πολύ μικρή και ότι η απομάκρυνσή του θα ολοκληρωνόταν γρήγορα, εντούτοις τρεις μήνες μετά ο υδράργυρος εξακολουθεί να έρχεται στο φως. Το παρήγορο είναι ότι όλες οι μετρήσεις που έχουν γίνει -και εξακολουθούν να γίνονται- δείχνουν ότι ο αέρας δεν έχει ρυπανθεί. Οταν με το καλό ολοκληρωθεί η απορρύπανση του εδάφους, στο εργοτάξιο θα πρέπει να μπουν οι αρχαιολόγοι, για να συνεχίσουν την ανασκαφή. Οταν τελειώσει η ανασκαφή, ο χώρος θα παραληφθεί από τους πολιτικούς μηχανικούς, για να αρχίσουν την κατασκευή του σταθμού. Αυτή, ανάλογα με το μέγεθος του σταθμού, διαρκεί συνήθως από έναν έως ενάμιση χρόνο. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ανασκαφή που υπολείπεται απαιτεί περί τον ένα χρόνο, κάτι το οποίο σε κάθε περίπτωση εξαρτάται από τα ευρήματα. Δηλαδή, πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο να έρθει στο φως ένα σημαντικό εύρημα, με το οποίο να ασχολούνται οι επιστήμονες για μήνες ή ακόμη και χρόνια...
Αγίας Σοφίας
Το εργοτάξιο αυτό θεωρείται κρίσιμο για την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, διότι είναι αυτό στο οποίο έχουν έρθει, συνεχίζονται να έρχονται και αναμένονται και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα. Και εκεί είναι μέσα το αρχαιολογικό τμήμα, το οποίο είναι άγνωστο ακόμη πότε θα τελειώσει την ανασκαφή στο σύνολό της. Πιο συγκεκριμένα, στο βόρειο τμήμα του εργοταξίου, όπου εκτελούνται σήμερα οι ανασκαφές, αναμένεται, όπως και για τη Δημοκρατίας, απόφαση του υφυπουργού Πολιτισμού για την επιλογή εξειδικευμένης εταιρίας για την απόσπαση της Μέσης Οδού που ήρθε στο φως. Η ολοκλήρωση των εργασιών αυτών αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι. Ακολούθως θα πιάσει δουλειά το τεχνικό τμήμα, προκειμένου να μεταφέρει το εργοτάξιο στη νότια πλευρά της οδού Εγνατίας, αλλά και να προχωρήσει στη μετατόπιση του παντορροϊκού αγωγού. Σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα οι αρχαιολόγοι θα ξαναμπούν στο εργοτάξιο, για να αρχίσουν εκ νέου τις ανασκαφές, οι οποίες είναι άγνωστο πόσο χρονικό διάστημα θα διαρκέσουν, κάτι το οποίο σε κάθε περίπτωση θα εξαρτηθεί από τα ευρήματα που θα έρθουν στο φως. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, η ανασκαφή μπορεί να ολοκληρωθεί -καλώς εχόντων των πραγμάτων- το καλοκαίρι του 2014!
Σιντριβάνι - Πανεπιστήμιο
Στο Σιντριβάνι, που στο παρελθόν καθυστέρησε λόγω της βασιλικής που ήρθε στο φως, ενός από τους σημαντικότερους ναούς της Θεσσαλονίκης, έγιναν αλλαγές στη μελέτη, οι οποίες συμπεριλάμβαναν την αναμόρφωση του σταθμού, προκειμένου η βασιλική να παραμείνει στη θέση της και να μη θιγεί από τις εργασίες. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες σχεδόν τίποτε δε γίνεται στο εργοτάξιο. Στο Πανεπιστήμιο, πάλι, τα πάντα υπολειτουργούν, αν και, όταν δοθεί ώθηση στο μετρό, πρόκειται για ένα σταθμό που απαιτεί λίγους μήνες για να ολοκληρωθεί.
Παπάφειο - «Ευκλείδης» - Φλέμινγκ
Ο σταθμός στο Παπάφειο, λίγους μόνο μήνες πριν από τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης του μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι ακόμη άγνωστο αν θα κατασκευαστεί, αφού -επισήμως, τουλάχιστον- ο χώρος δεν έχει παραδοθεί για την ανάπτυξη εργοταξίου. Τα τελευταία χρόνια, πάντως, μονίμως ακούγεται ότι η επίλυση του προβλήματος που έχει προκύψει με το χώρο είναι θέμα ημερών... Ο «Ευκλείδης», από την άλλη, αποτελεί το εργοτάξιο - πρότυπο, αφού η κατασκευή του σταθμού έγινε γρήγορα και χωρίς προβλήματα, ενώ υπολείπονται μικροεργασίες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δε θεωρούνται κρίσιμες. Σταματημένος είναι, ουσιαστικά, και ο σταθμός Φλέμινγκ, όπου θα έπρεπε να προχωρά η εκσκαφή του σταθμού.
Ανάληψη
Το... μεγάλο δράμα παίζεται στο σταθμό της Ανάληψης, όπου οι εργασίες είναι σταματημένες από τη Μεγάλη Εβδομάδα! Εκεί, οι εναπομείναντες και αποκλεισμένοι καταστηματάρχες, αφού η οδός Δελφών έχει κλείσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο σε όλο της το πλάτος, βρίσκονται σε απόγνωση, αφού δε γνωρίζουν πότε θα ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες και, κυρίως, πότε θα ολοκληρωθούν ώστε να απαλλαγούν από τις λαμαρίνες. Οι εργασίες ακόμη και σήμερα δεν εκτελούνται. Πάντως, με βάση τις διαβεβαιώσεις που είχε δώσει η «Αττικό Μετρό ΑΕ» στους περίοικους, στις 4 του περασμένου Σεπτεμβρίου, όταν είχε προχωρήσει στο κλείσιμο της οδού Δελφών, οι εργασίες θα ολοκληρώνονταν μέσα σε δέκα μήνες. Αυτό σήμερα θεωρείται αδύνατο, αφού ο χρόνος αυτός παρέρχεται σε μόλις μιάμιση εβδομάδα!
Ανατολικά
Ανατολικότερα του σταθμού Αναλήψεως δεν έχουν καν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις! Οσον αφορά το σταθμό Πατρικίου και ση διασταύρωση απ' όπου θα φεύγει η επέκταση για την Καλαμαριά, το δικαστήριο έγινε στις 3 Απριλίου και αναμένεται η απόφαση, ενώ επίκειται ακόμη ένα δικαστήριο, συμπληρωματικό, στις 4 Ιουλίου. Εκεί, ωστόσο, έχει αρχίσει η ανάπτυξη του εργοταξίου. Για το σταθμό της Βούλγαρη το δικαστήριο, έπειτα από αναβολές επί αναβολών, αναμένεται να γίνει στις 2 Οκτωβρίου. Δικαστικές εκκρεμότητες υπάρχουν και για τις απαλλοτριώσεις στη Νέα Ελβετία. Στο Αμαξοστάσιο, τέλος, παρότι δεν έχει παραδοθεί όλη η έκταση στον ανάδοχο, καθώς κι εκεί υπάρχουν εκκρεμότητες με το χώρο, αφού υπάρχουν εγκαταστάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης, εκτελείται αρχαιολογική ανασκαφή.
Απογοητευτική παραμένει η εικόνα στην κατασκευή του μετρό, του μεγαλύτερου δημόσιου έργου στην ιστορία της Θεσσαλονίκης. Το έργο, παρότι οι εργαζόμενοι γύρισαν στις θέσεις τους ύστερα από τις διαβεβαιώσεις για την καταβολή των δεδουλευμένων τους, συνεχίζει να υπολειτουργεί και ουσιαστικά παραμένει βαλτωμένο, αφού έχουν συσσωρευτεί συμβατικά, τεχνικά και οικονομικά προβλήματα.
Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός
Με ρυθμούς... χελώνας εκτελούνται οι όποιες εργασίες στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, ο οποίος θα αποτελεί το σταθμό - αφετηρία του μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα εργοτάξια, καθώς περιλαμβάνει τον επίσταθμο, στο ύψος του ναού των Αγίων Πάντων, το σημείο δηλαδή απ' όπου θα στρίβουν οι συρμοί του μετρό για να αλλάξουν κατεύθυνση. Το εργοτάξιο αυτό περιλαμβάνει επίσης το φρεάτιο απ' όπου βγαίνουν τα υλικά εκσκαφής που παράγουν οι δύο μετροπόντικες. Σήμερα στον επίσταθμο δε δουλεύει κανείς, αν και θα έπρεπε να βρίσκεται μέσα το τεχνικό προσωπικό, προκειμένου να τελειώσει τις εργασίες του, ώστε στη συνέχεια το εργοτάξιο να μεταφερθεί στην απέναντι πλευρά της Μοναστηρίου. Σε αυτόν καθαυτόν το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό πρέπει να εκτελέσει εργασίες το τεχνικό τμήμα, ώστε στη συνέχεια να κατασκευαστούν οι προσβάσεις.
Δημοκρατίας
Μεγάλο είναι το εργοτάξιο και στη Δημοκρατίας, καθώς, πέρα από το χώρο για την κατασκευή του σταθμού του μετρό, εργασίες εκτελούνται και για την κατασκευή της διακλάδωσης απ' όπου θα φεύγει μελλοντικά η επέκταση του μετρό προς τη Σταυρούπολη και την Ευκαρπία. Στη διακλάδωση, όπου ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές, πήγαν επιτέλους τα... πολυπόθητα σίδερα και εκτελούνται τεχνικές εργασίες. Μέσα στο καλοκαίρι θα υπάρξουν αλλαγές και θα γίνουν νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, ενώ το αρχαιολογικό τμήμα θα ξαναμπεί στο εργοτάξιο.
Σε αυτόν καθαυτόν το σταθμό αναμένεται απόφαση από τον υφυπουργό Πολιτισμού, έπειτα και από σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), για την επιλογή εξειδικευμένης εταιρίας για την απόσπαση βασιλικής που έχει έρθει στο φως. Η βασιλική θα μεταφερθεί προσωρινά στις αποθήκες του μετρό, στο Καλοχώρι. Οι σχετικές εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι, αφού, ταυτόχρονα, στο υπόλοιπο τμήμα του εργοταξίου συνεχίζεται η ανασκαφή. Στη συνέχεια, στο εργοτάξιο πρέπει να μπει το τεχνικό προσωπικό, να βάλει αντηρίδες (πρόκειται για την αντιστήριξη των τοίχων), ώστε το αρχαιολογικό τμήμα να επιστρέψει για να συνεχίσει την ανασκαφή.
Βενιζέλου
Το εργοτάξιο αυτό παραμένει δεσμευμένο από την Επιθεώρηση Εργασίας, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί η απορρύπανση του εδάφους από τον υδράργυρο. Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις που είχαν γίνει τον περασμένο Μάρτιο, με βάση τις οποίες η ποσότητα του ρευστού τοξικού μετάλλου ήταν πολύ μικρή και ότι η απομάκρυνσή του θα ολοκληρωνόταν γρήγορα, εντούτοις τρεις μήνες μετά ο υδράργυρος εξακολουθεί να έρχεται στο φως. Το παρήγορο είναι ότι όλες οι μετρήσεις που έχουν γίνει -και εξακολουθούν να γίνονται- δείχνουν ότι ο αέρας δεν έχει ρυπανθεί. Οταν με το καλό ολοκληρωθεί η απορρύπανση του εδάφους, στο εργοτάξιο θα πρέπει να μπουν οι αρχαιολόγοι, για να συνεχίσουν την ανασκαφή. Οταν τελειώσει η ανασκαφή, ο χώρος θα παραληφθεί από τους πολιτικούς μηχανικούς, για να αρχίσουν την κατασκευή του σταθμού. Αυτή, ανάλογα με το μέγεθος του σταθμού, διαρκεί συνήθως από έναν έως ενάμιση χρόνο. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ανασκαφή που υπολείπεται απαιτεί περί τον ένα χρόνο, κάτι το οποίο σε κάθε περίπτωση εξαρτάται από τα ευρήματα. Δηλαδή, πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο να έρθει στο φως ένα σημαντικό εύρημα, με το οποίο να ασχολούνται οι επιστήμονες για μήνες ή ακόμη και χρόνια...
Αγίας Σοφίας
Το εργοτάξιο αυτό θεωρείται κρίσιμο για την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης, διότι είναι αυτό στο οποίο έχουν έρθει, συνεχίζονται να έρχονται και αναμένονται και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα. Και εκεί είναι μέσα το αρχαιολογικό τμήμα, το οποίο είναι άγνωστο ακόμη πότε θα τελειώσει την ανασκαφή στο σύνολό της. Πιο συγκεκριμένα, στο βόρειο τμήμα του εργοταξίου, όπου εκτελούνται σήμερα οι ανασκαφές, αναμένεται, όπως και για τη Δημοκρατίας, απόφαση του υφυπουργού Πολιτισμού για την επιλογή εξειδικευμένης εταιρίας για την απόσπαση της Μέσης Οδού που ήρθε στο φως. Η ολοκλήρωση των εργασιών αυτών αναμένεται μέσα στο καλοκαίρι. Ακολούθως θα πιάσει δουλειά το τεχνικό τμήμα, προκειμένου να μεταφέρει το εργοτάξιο στη νότια πλευρά της οδού Εγνατίας, αλλά και να προχωρήσει στη μετατόπιση του παντορροϊκού αγωγού. Σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα οι αρχαιολόγοι θα ξαναμπούν στο εργοτάξιο, για να αρχίσουν εκ νέου τις ανασκαφές, οι οποίες είναι άγνωστο πόσο χρονικό διάστημα θα διαρκέσουν, κάτι το οποίο σε κάθε περίπτωση θα εξαρτηθεί από τα ευρήματα που θα έρθουν στο φως. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, η ανασκαφή μπορεί να ολοκληρωθεί -καλώς εχόντων των πραγμάτων- το καλοκαίρι του 2014!
Σιντριβάνι - Πανεπιστήμιο
Στο Σιντριβάνι, που στο παρελθόν καθυστέρησε λόγω της βασιλικής που ήρθε στο φως, ενός από τους σημαντικότερους ναούς της Θεσσαλονίκης, έγιναν αλλαγές στη μελέτη, οι οποίες συμπεριλάμβαναν την αναμόρφωση του σταθμού, προκειμένου η βασιλική να παραμείνει στη θέση της και να μη θιγεί από τις εργασίες. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες σχεδόν τίποτε δε γίνεται στο εργοτάξιο. Στο Πανεπιστήμιο, πάλι, τα πάντα υπολειτουργούν, αν και, όταν δοθεί ώθηση στο μετρό, πρόκειται για ένα σταθμό που απαιτεί λίγους μήνες για να ολοκληρωθεί.
Παπάφειο - «Ευκλείδης» - Φλέμινγκ
Ο σταθμός στο Παπάφειο, λίγους μόνο μήνες πριν από τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης του μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι ακόμη άγνωστο αν θα κατασκευαστεί, αφού -επισήμως, τουλάχιστον- ο χώρος δεν έχει παραδοθεί για την ανάπτυξη εργοταξίου. Τα τελευταία χρόνια, πάντως, μονίμως ακούγεται ότι η επίλυση του προβλήματος που έχει προκύψει με το χώρο είναι θέμα ημερών... Ο «Ευκλείδης», από την άλλη, αποτελεί το εργοτάξιο - πρότυπο, αφού η κατασκευή του σταθμού έγινε γρήγορα και χωρίς προβλήματα, ενώ υπολείπονται μικροεργασίες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δε θεωρούνται κρίσιμες. Σταματημένος είναι, ουσιαστικά, και ο σταθμός Φλέμινγκ, όπου θα έπρεπε να προχωρά η εκσκαφή του σταθμού.
Ανάληψη
Το... μεγάλο δράμα παίζεται στο σταθμό της Ανάληψης, όπου οι εργασίες είναι σταματημένες από τη Μεγάλη Εβδομάδα! Εκεί, οι εναπομείναντες και αποκλεισμένοι καταστηματάρχες, αφού η οδός Δελφών έχει κλείσει από τον περασμένο Σεπτέμβριο σε όλο της το πλάτος, βρίσκονται σε απόγνωση, αφού δε γνωρίζουν πότε θα ξεκινήσουν και πάλι οι εργασίες και, κυρίως, πότε θα ολοκληρωθούν ώστε να απαλλαγούν από τις λαμαρίνες. Οι εργασίες ακόμη και σήμερα δεν εκτελούνται. Πάντως, με βάση τις διαβεβαιώσεις που είχε δώσει η «Αττικό Μετρό ΑΕ» στους περίοικους, στις 4 του περασμένου Σεπτεμβρίου, όταν είχε προχωρήσει στο κλείσιμο της οδού Δελφών, οι εργασίες θα ολοκληρώνονταν μέσα σε δέκα μήνες. Αυτό σήμερα θεωρείται αδύνατο, αφού ο χρόνος αυτός παρέρχεται σε μόλις μιάμιση εβδομάδα!
Ανατολικά
Ανατολικότερα του σταθμού Αναλήψεως δεν έχουν καν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις! Οσον αφορά το σταθμό Πατρικίου και ση διασταύρωση απ' όπου θα φεύγει η επέκταση για την Καλαμαριά, το δικαστήριο έγινε στις 3 Απριλίου και αναμένεται η απόφαση, ενώ επίκειται ακόμη ένα δικαστήριο, συμπληρωματικό, στις 4 Ιουλίου. Εκεί, ωστόσο, έχει αρχίσει η ανάπτυξη του εργοταξίου. Για το σταθμό της Βούλγαρη το δικαστήριο, έπειτα από αναβολές επί αναβολών, αναμένεται να γίνει στις 2 Οκτωβρίου. Δικαστικές εκκρεμότητες υπάρχουν και για τις απαλλοτριώσεις στη Νέα Ελβετία. Στο Αμαξοστάσιο, τέλος, παρότι δεν έχει παραδοθεί όλη η έκταση στον ανάδοχο, καθώς κι εκεί υπάρχουν εκκρεμότητες με το χώρο, αφού υπάρχουν εγκαταστάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης, εκτελείται αρχαιολογική ανασκαφή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!