Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2010

Διπλασιάζεται το δάσος του Σέιχ Σου

City Tecture (Γραφικό Πόλης)Image via WikipediaΣτο διπλασιασμό του δάσους του Σέιχ Σου προς τα δυτικά στοχεύει το πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη 2012» του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος, το οποίο παρουσίασε η υπουργός Τίνα Μπιρμπίλη, ανέρχεται σε δύο δισεκατομμύρια ευρώ και έχει «ορίζοντα» δεκαπενταετίας.

Όπως τόνισε η υπουργός, οι περιαστικοί ορεινοί όγκοι στην Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζουν ισχυρές οικιστικές και άλλες πιέσεις, με αποτέλεσμα τη συνεχή υποβάθμισή τους. «Για το Σέιχ-Σου, το περιαστικό δάσος της πόλης της Θεσσαλονίκης, έχουν τεθεί σειρά στόχων και θα επιδιωχθεί ο διπλασιασμός του», ανέφερε.

«Το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο, που βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης και θα προωθηθεί για θεσμοθέτηση στις αρχές του 2011, καθώς και το Πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ, «Θεσσαλονίκη 2012», που δηλώνει τις βασικές μας προθέσεις και προβλέψεις, ελπίζουμε να συμβάλουν με ποικίλους τρόπους στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής και του περιβάλλοντος και στο να αποκτήσει η πόλη σύγχρονη ανταγωνιστική ταυτότητα», πρόσθεσε η κ. Μπιρμπίλη.

Στην πρώτη δέσμη μέτρων για την υλοποίηση του προγράμματος περιλαμβάνονται αναπλάσεις πλατειών - όπως η Αγία Σοφίας - η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, με την ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής και τη δημιουργία πολιτιστικού κέντρου και η προετοιμασία για την μετατροπή της οδού Τσιμισκή σε οδό ήπιας κυκλοφορίας.

Ήδη, σε φάση δημοπράτησης βρίσκονται τρία έργα προϋπολογισμού 70 εκατομμυρίων ευρώ και συγκεκριμένα, ο δεύτερος βραχίονας του κεντρικού αποχετευτικού, η επέκταση της επεξεργασίας νερού από τον Αλιάκμονα και η διευθέτηση της περιφερειακής τάφρου Θεσσαλονίκης.

Όπως ανακοίνωσε η επεξεργασία του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου θα ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους, θα ακολουθήσει διαβούλευση και θα επιδιωχθεί η θεσμοθέτησή του ως τον Ιούνιο του 2011.

Ο Θερμαϊκός, η ΔΕΘ και τα στρατόπεδα, προτεραιότητες του ΥΠΕΚΑ

Το πρόγραμμα του ΥΠΕΚΑ στοχεύει σε 5 πολεοδομικές, αναπτυξιακές και περιβαλλοντικές παρεμβάσεις που είναι:

Ο ανασχεδιασμός του θαλάσσιου μετώπου της πόλης,

Η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου πολιτισμού και πρασίνου στο χώρο της Δ.Ε.Θ.,

Ο σχεδιασμός της νέας περιοχής υποδοχής της Δ.Ε.Θ. και της ευρύτερης περιοχής,

Η απόδοση στην πόλη ζωτικών χώρων των στρατοπέδων, και

Η χωροθέτηση και σχεδιασμός της Ζώνης Καινοτομίας.

Ειδικότερα, για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, η υπουργός τόνισε ότι η νέα θέση, στο δήμο Εχεδώρου, παρουσιάζει πλεονεκτήματα και ικανοποιεί την ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά στην ανάπλαση του χώρου, όπου φιλοξενείται τώρα η ΔΕΘ, η κ. Μπιρμπίλη ανέφερε ότι οι εναλλακτικές προτάσεις διαχείρισης του χώρου, θα ακολουθούν αρχές περιβαλλοντικού σχεδιασμού και θα περιλαμβάνουν τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου, κτηρίων βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, αλλά και σοβαρή αξιολόγηση της βιωσιμότητάς τους με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια.

«Η ευρεία αυτή ανάπλαση θα πρέπει να γίνει αντιληπτή ως ελεύθερη, ουσιαστικά αδόμητη περιοχή, που θα λειτουργεί ως εκτόνωση των παρακείμενων πανεπιστημιακών και άλλων εγκαταστάσεων και θα συνδέει το εμπορικό κέντρο με τον πυκνό αστικό ιστό ανατολικά», εξήγησε.

Για τα στρατόπεδα που βρίσκονται στο βορειοδυτικό τμήμα της πόλης, θα γίνει μελετητική προσέγγιση των δυνατοτήτων, των αναγκαίων ρυθμίσεων και των απαιτούμενων ανατροπών για τη δημιουργία «τόξου ελεύθερων χώρων». Για τα στρατόπεδα που βρίσκονται στο κέντρο, προβλέπεται η ένταξή τους στο μητροπολιτικό πάρκο πολιτισμού και πρασίνου της ευρύτερης περιοχής της Δ.Ε.Θ. Τα στρατόπεδα που βρίσκονται νοτιοανατολικά της πόλης θα αντιμετωπισθούν ανά περίπτωση.

Ιστορικό κέντρο και παραδοσιακός εμπορικός τομέας

Στο πρόγραμμα του υπουργείου περιλαμβάνεται η ανάδειξη των παραδοσιακών ενοτήτων κατοικίας, των παλαιών πολιτισμικών ομάδων, όπως ο Φραγκομαχαλάς, η μουσουλμανική κοινότητα, η εβραϊκή και αρμενική κοινότητα, καθώς και των παραδοσιακών δραστηριοτήτων με στόχο την αναγνωρισιμότητά τους και την προβολή της ιστορικότητάς τους. «Ο ΟΡ.ΘΕ. - είπε η υπουργός - θα υλοποιήσει τα αποτελέσματα προηγούμενων αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και θα προκηρύξει επιπλέον μελέτες και διαγωνισμούς».

Πρόσθεσε δε πως για την περιοχή της πλατείας Χρηματιστηρίου, η αλλαγή των χρήσεων από βιοτεχνικές και εμπορίου σε αναψυχής, με αντίστοιχη συγκέντρωση κοινού, ιδιαίτερα τις νυκτερινές ώρες, καθιστά, όπως διαπιστώνεται, επείγουσα την ανάγκη υλοποίησης της ανάπλασης της περιοχής με έμφαση στον ιδιαίτερο εμπορικό χαρακτήρα της.

Άνω Πόλη και λιμάνι

Η Άνω Πόλη είναι αναπόσπαστο τμήμα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης και μοναδικό δείγμα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της Οθωμανικής περιόδου. Στόχος είναι να βελτιωθούν η προσβασιμότητα και επισκεψιμότητα της περιοχής, τα κυκλοφοριακά προβλήματα και η έλλειψη χώρων στάθμευσης, ενώ θα ελεγχθεί η συγκέντρωση καταστημάτων ψυχαγωγίας, όπου είναι ασύμβατη με τη λειτουργία της κατοικίας.

Ο ΟΡΘΕ, στοχεύει στην ενδυνάμωση του ρόλου της Θεσσαλονίκης ως «Πόλης - Λιμάνι» της νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέσα από συνεργασία και διαβούλευση με τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης και τους φορείς της πόλης. Σύμφωνα με την κ. Μπιρμπίλη, «η 6η προβλήτα, πρέπει να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει, συγκεντρώνοντας τον όγκο των δραστηριοτήτων του λιμένα».

«Πρόθεσή μας», συμπλήρωσε, «είναι μία φιλο-περιβαλλοντική και ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής του λιμένα, εστιάζοντας τόσο στην οργάνωση και λειτουργία των μεταφορικών δραστηριοτήτων, όσο και στην προβολή της ιστορικής και πολιτισμικής σχέσης των κατοίκων, που είναι συνδεδεμένοι με τη θαλάσσια σχέση».

Στρατηγική επιδίωξη, θα είναι η συγκρότηση προγράμματος δράσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και διαχείριση της περιοχής του λιμανιού. Η σημερινή ανάπλαση, περιορίζεται στην κεντρική προβλήτα, αλλά η ανεπάρκεια του χώρου της για φιλοξενία των δημοφιλών συνοδών χρήσεων γης, οδηγεί στη διερεύνηση δυνατοτήτων αξιοποίησης και της 2ης προβλήτας του λιμένα.

Για την παλιά δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, που είναι η παλιά βιομηχανική περιοχή της, προβλέπεται η συγκρότηση προγράμματος δράσης για την ανάπλαση και βιώσιμη ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής των Λαχανόκηπων και των παλαιών Βυρσοδεψείων, το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία, τους δήμους και φορείς της πόλης.

Παράλληλα, σύμφωνα με την υπουργό, οι περιοχές εισόδου στην πόλη, πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, διότι χαρακτηρίζονται από ελλείψεις, αναρχία, αμορφία και περιβαλλοντική υποβάθμιση. «Στον προγραμματισμό μας, περιλαμβάνεται η προώθηση παρεμβάσεων σε 4 οδικούς άξονες-πύλες εισόδου στην πόλη, στις οδούς Λαγκαδά και 26ης Οκτωβρίου, στη λεωφόρο Γεωργικής Σχολής και στην οδό Μοναστηρίου» ανακοίνωσε.

Απόδοση τμήματος του ιστορικού κέντρου στους πεζούς

Πρόθεση του Υ.ΠΕ.Κ.Α. και του ΟΡ.ΘΕ., είναι να αποδοθεί μεγάλο τμήμα του ιστορικού κέντρου στους πεζούς, με στόχο τη βιώσιμη κινητικότητα, τη δημιουργία διαδρομών για τον πεζό και τον ποδηλάτη, ένταξη των αξιόλογων αρχιτεκτονικών συνόλων και μνημείων και αναζήτηση οικονομικών και άλλων μέτρων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.

«Πάντως, βασική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση κάποιων από τις προβλέψεις μας, είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής μεγάλων μεταφορικών έργων, ενώ τμήμα τους θα υλοποιηθεί άμεσα, ώστε να καλλιεργηθεί η ευαισθητοποίηση των πολιτών σε ζητήματα βιώσιμης κινητικότητας», εξήγησε η κ. Μπιρμπίλη.

Ειδικότερα, για τη «ραχοκοκαλιά» της Θεσσαλονίκης, την οδό Τσιμισκή μελετάται ο μετασχηματισμός της σε κύριο εμπορικό δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, με 2 λωρίδες οχημάτων για λεωφορεία και ταξί, χωρίς παρόδια στάθμευση, μεγάλα πεζοδρόμια, μικρά υπαίθρια καθιστικά και ποδηλατόδρομο δύο κατευθύνσεων.

Όπως εκτίμησε η υπουργός, «το έργο, θα αποτελέσει αφετηρία εφαρμογής νέων καλών πρακτικών και θα αντανακλά νέες συνήθειες, που θα αναβαθμίσουν τον πολιτισμό της καθημερινότητας της Θεσσαλονίκης, ενώ θα επιλεγεί προσεκτικά ο χρόνος έναρξης της ρύθμισης και θα εξεταστεί η πιθανότητα πιλοτικής εφαρμογής του για διάστημα δύο μηνών».

Για την παραλιακή Λεωφόρο Νίκης η ανάπλαση - όταν θα είναι χρονικά εφικτή - θα στοχεύει στο μετασχηματισμό του γραμμικού άξονα μεταξύ Λευκού Πύργου και Βενιζέλου, σε κύριο πεζόδρομο αναψυχής στο όριο της πόλης με τη θάλασσα, με αύξηση του πρασίνου, των υπαίθριων δημόσιων καθιστικών και με πολύ περιορισμένη κίνηση αυτοκινήτων για άμεση βοήθεια και για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα των μόνιμων κατοίκων, κινούμενα από και προς χώρους στάθμευσης, καθώς και για τα φορτηγά, για την ανανέωση των εμπορευμάτων των τοπικών καταστημάτων με προγραμματισμό.

«Πράσινοι» τοίχοι

Στα βασικά στοιχεία αυτού του σχεδιασμού, περιλαμβάνεται η φύτευση των τοίχων και των ταρατσών σε κτήρια, που συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος και τη βελτίωση του μικροκλίματος. Το Υ.ΠΕ.Κ.Α. και ο ΟΡ.ΘΕ., σκοπεύουν να προσφέρουν τεχνογνωσία και να προβούν άμεσα - μέσω πιλοτικών εφαρμογών - σε φυτεύσεις δωμάτων δημοσίων κτηρίων της πόλης. Παράλληλα, θα εφαρμοσθεί και στη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα ζωγραφικής των τυφλών όψεων κτηρίων.

Το ΥΠΕΚΑ δίνοντας μεγάλη έμφαση στην προστασία του αστικού περιβάλλοντος και στη βιώσιμη κινητικότητα, κρίνει απαραίτητη την εκπόνηση νέας επικαιροποιημένης Γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας. Θα αξιολογήσει τη λειτουργία των έργων που έχουν ολοκληρωθεί ή εκτελούνται και θα προτείνει πολιτική κυκλοφοριακής αναδιοργάνωσης της πόλης, με δεδομένη τη λειτουργία του μετρό και των λοιπών μεγάλων έργων και βασισμένη στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης.

«Όλα», σύμφωνα με την κ. Μπιρμπίλη, «προϋποθέτουν τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ποιότητας των ΜΜΜ». Οι δράσεις του ΥΠΕΚΑ σ'Α αυτόν τον τομέα περιλαμβάνουν τη μελέτη αναδιάρθρωσης του Ο.Α.Σ.Θ., εν όψει της λειτουργίας της γραμμής του μετρό, την ολοκλήρωση του δικτύου λωρίδων αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων, σε συνεργασία με το δήμο, το Σ.Α.Σ.Θ. και τον Ο.Α.Σ.Θ. και την προώθηση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής σύνδεσης της ανατολικής ακτής Θερμαϊκού, με το σταθμό του μετρό στην Καλαμαριά και το κέντρο της πόλης, που έχει εξεταστεί επανειλημμένα τα τελευταία 20 χρόνια.

«Οι προσπάθειες εγκαταλείφθηκαν, αλλά θα επανεξετάσουμε με σημερινούς όρους τη δυνατότητα εφαρμογής της ελκυστικής αυτής πρότασης. Το έργο πρέπει να συνδυαστεί με χώρους στάθμευσης κοντά στις στάσεις, η δε μείωση του χρόνου μετακίνησης μέσω της θάλασσας και του μετρό, θα κάνει το έργο ελκυστικό και βιώσιμο, επειδή θα χρησιμοποιείται για τις μετακινήσεις των εργαζόμενων», τόνισε η υπουργός.

Δυτική παράκτια περιοχή Θερμαϊκού κόλπου

Ο ΟΡ.ΘΕ. θα υποστηριχθεί στο σχεδιασμό και τη χάραξη περιβαλλοντικής πολιτικής για την ευρύτερη περιοχή του Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες χρήσεις γης και την πρόβλεψη ανύψωσης της στάθμης της θάλασσας.

Για την ανατολική παράκτια περιοχή, η εκπόνηση των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών και η προώθηση της έκδοσης των Προεδρικών Διαταγμάτων του χαρακτηρισμού, των όρων -περιορισμών και διαχείρισης του συστήματος του Δικτύου «NATURA 2000», θα συμβάλει στην ανάσχεση της απώλειας της βιοποικιλότητας και στην προστασία των περιοχών αυτών.

Τέλος, όσον αφορά στην περιφερειακή Τάφρο πέρα από το αντιπλημμυρικό έργο, προβλέπεται η ένταξή της ως στοιχείου της πόλης, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, σε συνδυασμό με την αισθητική βελτίωση του τοπίου, της προσβασιμότητας και της ελκυστικότητάς του.
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...